Isnin, 12 Januari 2009

PENCEMARAN RUANG UDARA

Ruang udara dunia sekarang ini semakin di cemari. Ianya di sebabkan oleh secara semula jadi seperti gunung berapi, kebakaran hutan dan beberapa faktor lain manakala kegiatan manusia di kilang-kilang, asap kenderaan, pembakaran terbuka dan pembuangan bahan-bahan toksid yang mengeluarkan gas beracun.

Hasil dari pencemaran itu menyebabkan gas-gas diruang udara bertambah kepada keadaan yang tidak normal, seperti gas nitrojen, oksijen, argon, karbon dioksida dan lain-lain gas (Ne,He,H,Xe).

Kandungan gas yang tidak normal itu amat merbahaya pada kesihatan manusia dan juga haiwan yang boleh membawa maut. Tumbuhan juga turut menanggung risiko.

Berlakunya pemanasan global , ais mencair di kedua kutub menyebabkan daratan semakin sempit. Akan merubah keadaan iklim dunia.

Lapisan ozon juga mengalami kerosakan, tidak dapat menapis sinaran ultraviolet B dari matahari menyebabkan kancer kulit pada manusia dan penyakit pada tanaman.

Tahukah anda bahawa masih ada satu lagi pencemaran diruang udara, selain pencemaran bunyi dari kenderaan,yang langsung tidak dapat di lihat dengan pandangan mata kasar. Yang tidak dapat dihidu dan merasa dengan jari.

Iaitu pencemaran frekuensi(gelombang). Ianya bersimpang-sior diatas kepala kita tanpa ader filter.

Frekuensi yang dulunya sedikit sahaja tetapi sekarang begitu banyak dengan berbagai rangkaian radio, berbagai-bagai channel tv (Tv1,Tv2,Tv3,Tv7 dan lain-lain lagi).

Penggunaan talipon selular. Sekarang ini boleh dikatakan penggunaan handphone adalah barangan keperluan.

Lain lain agen penyebar frekuensi seperti penggunaan wayerless, radio amatur dan bluetooth.

SETAKAT MANA KESAN NEGATIF PENCEMARAN FREKUENSI TERHADAP MANUSIA DAN ALAM SEKITAR ?



-----------------RUANGAN JAGA TEPI KAIN--------------------------
-Perkahwinan Mawi DAn Ekin di Felda Taib Andak


- Kisah Fauziah Latif (klik)
- Nak Tahu pasal Gambar Ni (klik)

-Pehal CICO (klik)

0 ulasan:

 
© free template by Blogspot tutorial