Rabu, 7 Oktober 2009

Cerpen: 10 puteri tak dilindungi bulan(siri 7)


4 Puteri Tak Dilindungi Bulan
Bercinta dengan Mat Hitam Uganda
Satu sudah murtad hendak kahwin
Tinggal lagi tiga.

"Kau ajak aku teman kau ke Jabatan Pendaftaran ini kenapa, Masni?"

"Aku nak tukar nama dalam mykad. Lepas tu minta kebenaran buang perkataan Islam sama!"

"Kenapa ? Eh! Kau pakai rantai salib, Masni? Itukan lambang agama Kristian ?"

"Memang aku sudah masuk Kristian! Dia yang bagi rantai ini. Nama aku sekarang, Madeline."

"Haaaaaaaa ??? Ya, Allah ! Masni!!!"

Ya, lah. Aku hendak kahwin dengan dia. Dia tidak mahu masuk Islam. Jadi aku kenalah masuk agama dia, Kristian. Aku mahu buktikan kepada dia yang aku betul-betul cintakan dia. Sanggup seberangi lautan api! Sanggup minum racun tikus. Sanggup makan daging babi!"

"Astaghfirullah, Masni! Bagaimana dengan emak, ayah kau? Mereka tahukah?"

"Kalau mereka tahu pun bukan boleh buat apa-apa. Aku sudah lebih dua puluh dua tahun! Aku bukan jadi tanggungan mereka lagi!"

"Kau sudah habis fikirkah? Nanti teruklah emak ayah kau. Mana mereka hendak letak muka bila orang tahu anak mereka sudah murtad?"

"Aku cuma tukar agama saja. Aku bukan tukar ibu bapa! Mereka masih emak ayah aku. Lainlah kalau mereka tidak mahu aku jadi anak mereka lagi."

"Kalau mereka tidak mahu mengaku kau anak mereka bagaimana?"

"Tidak jadi apa-apa. Aku sudah ada dia. Orang yang paling aku cinta di dunia ini. Hendak buat apa lagi dengan orang lain!"

"Eh ! Eh ! Masni!!! Kau mahu belok ke mana, ni?"

"Aku terlajak. Simpang ke Jabatan Pendaftaran dah terlepas di belakang, tu.�"

Krrrrrrrreeeeeeeeooooookkkk!!! Bummmm!!!

"Woooiii ada kereta eksiden! Mari pergi tolong!"

"Wooohhh! Teruknya lori tu bagi! Sampai melayang pintu drebar!"

"Aku tengok kereta tu buat pusingan U, lori itu rempuh ! Tak sempat brake!"

"Ah, ada yang parah nampaknya � satu lagi nampak okey .�"

"Keluar dek ! Keluar dari kereta, boleh?"

"Bawa kawan saya keluar, dulu � saya okey. Saya boleh keluar sendiri."

"Mari kita angkat dia ramai-ramai � jaga kaki dia terkepit. Ah, dah patah. Pegang kepala. Oh, dahinya pecah. Hati-hati ! Ah, letak atas rumput di sini.�"

"Aaaarrrrgggg � aaarrrrgggg �.."

"Masni � Mas � Mas� mengucap � mengucap Mas .�"

"Aaarrrggg � aaarrrggg �."

"Mengucap Mas �ikut saya, mengucap ... Laaa ilaaa haillallah � Laaaa ilaaa haillallah .�"

"Laaaa � ilaaaa .�"

"Kata, Laaa ilaaa haillallah �Mas ! Kata, Laaa ila haillallah .�"

"Laaa � ilaaa �."

"Massss � sebut Laaa ilaaa haillallah, Massss ! Masss� sebut Laaa ilaaa haillallah.�"

"Dia sudah tidak ada lagi dek �"

"Masss �sebut Laaa ilaaa haillallah �Masss �sebut �"

"Dia dah tak ada, dek� dah tak ada lagi !"

"Ah, Mas � Mas � mengapa tidak sebut sampai habis, Masssss � Laaa ilaaa,

tidak ada Tuhan, Massss ! Tidak ada Tuhan � !"

"Sudah, dek ! Ada surat khabar dalam kereta, nak tutup dia ?"

"... Dan sesiapa di antara kamu yang murtad dari agamanya (agama Islam), lalu dia mati sedang dia tetap kafir, maka orang yang demikian rosak binasalah amal usahanya (yang baik) di dunia dan di akhirat, mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya." (Pimpinan al-Rahman, al-Baqarah ayat 217, hal.67)

"Menurut hukum faqeh, orang lelaki yang murtad boleh dihukum bunuh dan orang perempuan pula boleh dipenjarakan �" (Kamus Pengetahuan Islam, Haji Dasuki Ahmad, K/Lumpur: Yayasan Dakwah Islamiah, 1976, hal.238)

siri 1 , 2 , 3 , 4 , 5 , 6

0 ulasan:

 
© free template by Blogspot tutorial