Jumaat, 9 Oktober 2009

Antara cinta GHAIRAH dan cinta TEMAN

Cinta ghairah merupakan paduan daripada keintiman dan keghairahan. Pasangan yang baru dilanda cinta akan merasakan tarikan keghairahan fisikal begitu kuat sehingga ia menjadi landasan bagi mereka berghairah apabila bertemu.

Mereka yang dilamun cinta jenis ini akan mengiktiraf pasangannya sebagai yang ideal dan tidak mungkin mampu menilai secara objektif adanya kekurangan pada pasangan mereka. Mereka mengalami badai mabuk cinta atau ‘cinta buta’. Mereka merasakan cinta mereka dibalas, dihargai dan mereka dalam kedudukan saling diingini.

Tetapi berapa lama perasaan cinta ghairah ini boleh bertahan? Bagaikan pasti pasangan ini akan dihadapkan dengan kenyatan hidup yang penuh cabaran. Dunia fantasi diambil alih oleh tuntutan hidup yang mencabar.

Mereka akan dikurniakan cahaya mata, menghadapi kehidupan rutin dan monotoni, komunikasi berkurangan dan kebosanan mulai meresap. Perasaan ghairah dan romantis tidak lagi terasa dalam hubungan. Aktiviti intim semakin berkurangan dan jika dilakukan, ia lebih berdasarkan kepada keperluan biologi daripada rasa emosi dan ghairah yang kuat.

Umumnya cinta ghairah tidak berpanjangan selagi ia berdasarkan unsur fantasi. Bagaimanapun dengan adanya usaha untuk memupuk cinta itu, maka romantisme dalam percintaan akan kembali bersinar.

Bagaimana pula dengan cinta teman?

Cinta teman atau companionate love merupakan intipati pertemanan yang mendalam dalam hubungan antara dua insan. Pasangan merasakan seakan ada satu ikatan pertemanan yang kuat selain dari rasa komitmen dan keintiman. Gabungan ketiga-tiga ciri ini melahirkan satu cinta romantis yang hebat.

Cinta teman rasanya lebih baik daripada cinta ghairah kerana ia memberi rasa kepuasan dan kestabilan. Cinta teman bererti sebuah cinta di mana dua pasangan itu menikmati kebersamaan. Mereka boleh ketawa dan menangis bersama, memiliki perspektif pandangan terhadap banyak perkara yang seakan-akan sama, boleh membawa sebarang topik perbincangan, pendek kata mempunyai saluran komunikasi yang baik dan berupaya menggelola konflik dengan baik untuk mereka bersama. Cinta teman bagaikan memenuhi sebuah resipi ikatan perkahwinan yang ideal.

Jika nak dibandingkan, cinta teman seakan mampu bertahan lebih lama dari cinta ghairah, tetapi bukan mudah bagi seseorang itu untuk bersua dengan cinta ini. Namun apa yang boleh dilakukan bagi mengekalkan sebuah percintaan adalah niat ikhlas daripada kedua-dua pihak.

INF0:GUA.COM

0 ulasan:

 
© free template by Blogspot tutorial