Selasa, 30 Mac 2010

Sibuk Hal Orang

Penyakit “sibuk hal orang”, atau “busy body”. Setiap hari, ada sahaja yang tidak puas hatinya. Si A salah, si B salah, si C tidak baguslah, si D itu ini.
Bayangkan, betapa banyaknya masa yang akan kita habiskan jika terlalu sibukkan hal orang. Padahal kita tidak perlu pun bersibuk-sibuk hal orang. Hal diri sendiri pun belum selesai dan masih banyak yang perlu dilakukan.

Pasti akan ada yang menyatakan, “Kami bukan menyibuk hal orang. Bukankah Islam menyuruh kita menasihati sesuatu yang baik dan mencegah yang mungkar?” Mereka ini pandai berkata-kata, tetapi tindakan menasihati dan mencegah itu langsung tiada. Sebaliknya mereka lebih suka mengumpat dan membicara hal buruk orang. Mahu mencegah yang mungkar, tetapi mereka tidak sedar, mereka menambah satu lagi kemungkaran (mengumpat, memfitnah).

Dalam satu sisi lain, ada sesentengah orang hanya suka melihat prestasi orang lain sehingga terabai mengisi ruang hidup dan perjuangan sendiri. Setiap kali mereka mahu melangkah, mereka melihat orang lain telah jauh ke hadapan. Lantas mereka tidak jadi bertindak, gara-gara semangat sudah luntur akibat asyik melihat orang lain.

Untuk berjaya, sibukkanlah diri dengan usaha sendiri. Orang lain biarlah dengan usaha dan pencapaian mereka. Rezeki masing-masing, perjalanan juga masing-masing. Setiap orang ada lorong-lorong kehidupan tersendiri, jangan dibanding-bandingkan. Kelak lemah jiwa dan raga.

0 ulasan:

 
© free template by Blogspot tutorial