Jumaat, 21 Oktober 2011

JiKa CiNta diToLaK...

Saat perasaan cinta di tolak dan tidak seperti yang diharapkan, Anda pasti akan berada dalam jutaan emosi yang bercampur baur, baik rasa marah, malu, gelisah dan putus harapan. Bagaimana cara mengatasi dan melaluinya. Berikut ini beberapa strategi yang mungkin membantu mengembalikan rasa percaya diri anda setelah cinta ditolak :

1. Jangan simpan di hati.
Penolakan cinta yg berbagai jenis sebab yang dilakukan oleh pasangan, sebenarnya tak ada hubungannya dengan diri anda. Misalnya, ia menolak anda karena anda mengingatkannya akan seseorang di masa lalu. Perkara ini jangan letak di hati, ia akan memurungkan diri anda.

2. Jangan menyiksa diri anda.
Jangan biarkan respon negatif menggoncang diri Anda, yakinkan bahwa mungkin ia memang bukan jodoh Anda. Hidup mesti di teruskan….

3. Ambil sebagai tauladan.
Jika Anda beberapa kali gagal dalam menjalin hubungan, sebaiknya anda merasa berterima kasih. Memang gagal adalah hal yang tak menyenangkan, tapi daripada anda terlanjur terjebak padanya seumur hidup mungkin keputusan ini adalah yang terbaik. Ambil sebagai pelajaran, serta tetap membuka pintu hati untuk cinta yang lain.

4. Lihat sisi positifnya.
Jadikan penolakan cinta ini sebagai motivasi kehidupan untuk menjadi lebih baik dari sebelumnya. Aktifkan diri dalam beberapa bidang seperti sukan ataupun pekerjaan dan penampilan lebih baik, siapa tahu anda akan mendapatkan pasangan baru yang lebih baik dari sebelumnya.

5. Jangan hanya berdiam diri.
Kekadang, kenyataan bahawa cinta ditolak begitu menyakitkan dan anda terus bertanya-tanya kenapa?. Sahabat Anda mungkin juga sudah berkali-kali menghiburkan dan mendengarkan keluhan anda, tapi ingat, bukan bererti cinta sejati tak akan anda temukan!

6. Cari pegangan.
Jadikan penolakan cinta sebagai titik permulaan di mana anda punya kesempatan untuk berubah. Carilah pegangan. Kembali bersosialisasi, meningkatkan pengetahuan dan kemampuan serta bersikap optimis melihat masa depan. Anda pasti mampu melaluinya!

0 ulasan:

 
© free template by Blogspot tutorial